lauantai 26. tammikuuta 2013

murteista pohdintoja...

Lissäähän seinäle jos ymmärrät, mitä mie huntteeraan ja saatatpa vielä toimia sammoin:- Sulla on ronttoset jalassa,- Kaajat lassiin,- Ostat karkkituusin- Olet jämy- Ossaat ottaa lunkisti: "Ei se ole poka mikhään"- Käytät havilisia vaatteita,- Ruukaat useasti- Laitat pakkasella tikkurin- Siivoat huushollin- Kylästelheen lähtee koko "konkkaronkka" tai "sortinsakki"- Pörsi on tyhjä tai täys, (miten vaan ;)- Kävelit melkein pahki- Lähet useasti völhjyyn- Mietit: "Kehtaisko sitä ittelle keittää kahavia?"- Kylässä kun kysythään:"juot­ko kahvia", sie vastaat: "Kyllä mie saatan jua, jos sitä on, mutta älä ala minua varten keittähmään."- Saatat ostaa jonkun vasitun tavaran- Ootat linkkaria- Käet pyyhit hantuukiin-syön kahvelilla-ajan siutti-kengät jätän porstuaan.

naamakirjassa kiersi tämmöinen, ja ajattelin laittaa sen tännekkin.. oon lueskellut kemin ryhmän sivuilta kun muistellaan Kemin murretta ja oon pohtinut sitä et pitäis opetella kirjoittamaan omalla murteella tänne blogiin ja kunnioittamaan omaa murretta... tuossa yllä olevassa on pikemminki torniojoki varren murretta no sekin on mulle kotoisaa kun olen ollut Ylitorniolla opiskelemassa ja minun mummini oli sieltä päin kotoisin ja hän puhui sillä murteella... et oma puheeni taitaa olla näiden sekoitusta...

olen aina tosiaanki kuvitellut et kemissä ei ole mitään murretta mut kun tänne Kuusamoon muutin ja mieheni kans aloin hellustamaan niin huomasin et onhan  meillä .... jotenki oon enemmän ylpeä ja arvostan sitä koska mielestäni murteet on rikkaus... eli kemistä oon ja kehtaan sanoa ...

Mulla tyttö puhuu osaksi härmän murteella kun mies on sieltä kotoisin, ja osaksi varmaan myös kemin murteella kun mää puhun siihen tyyliin...

moniko tajuaa mitä tarkoitaa et ryystään motillisen kahavia ja syön palasen leetaa ;)

no lisäys lasten suusta juttu, tyttö tuumas et hän haluaa letit, sanoin et sun pitää kasvattaa pitkät hiukset niin tyttö siihen tuumas et ei kun ne kasvaa ihan itsestään :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti